مصالح ساختمانی (Building Materials) به موادی گفته می‌شود که برای ساخت یک سازه از ابتدا تا انتها به کار می‌روند. برخی از آن‌ها طبیعی و برخی مصنوعی هستند. امروزه، برخلاف گذشته، از مصالح نوین و پیشرفته برای ساخت و ساز استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

آجر تصفیه کننده هوا :

یکی از مصالح نوین ساختمانی، آجرهای تصفیه‌کننده هوا هستند که با کاهش آلودگی زیست‌محیطی و سازگاری با طبیعت، هوای آلوده را فیلتر کرده و مواد آلوده را حذف می‌کنند.آجرهای تنفسی به عنوان سیستم تصفیه غیرفعال در نمای بیرونی ساختمان نصب می‌شوند. این سیستم شامل دیواری توخالی با دو لایه است:

لایه خارجی با آجرهای تنفسی که آلودگی‌ها را جذب و تصفیه می‌کند و لایه داخلی که عایق‌بندی و مجرای جریان هوا را فراهم می‌آورد. فیلتر سیکلون درون آجر تصفیه هوا قرار دارد و هوا را به گردش درآورده و آلودگی‌ها را جدا می‌کند.

شیشه هوشمند :

شیشه‌های هوشمند نوعی شیشه ویژه هستند که با اعمال جریان الکتریکی از حالت شفاف به مات تغییر می‌کنند و یکی از هوشمندترین مصالح ساختمانی به شمار می‌روند. این شیشه‌ها با قرار دادن فیلم PDLC بین دو لایه شیشه ساخته می‌شوند .و به نام‌های مختلفی مانند شیشه‌های قابل تنظیم، شیشه‌های کنترل نور و شیشه‌های حفظ حریم خصوصی شناخته می‌شوند. بلورهای مایع پلیمری پراکنده در این شیشه‌ها میزان نور عبوری را تغییر می‌دهند.

سیستم قاب‌ فولادی نورد سرد :

سیستم قاب فولادی نورد سرد، یک سیستم ساختمانی کامل با اتصالات پیچی است که شامل سه جزء اصلی: قاب‌های فولادی نورد سرد، لایه عایق صوتی و حرارتی، و صفحات تخته گچی برای پوشش نهایی می‌شود.این سیستم به خوبی با سایر سیستم‌ها مانند ساختمان‌های بتن‌آرمه ترکیب می‌شود و بیشتر برای ساختمان‌های کوچک، دفاتر و خانه‌های دو طبقه مناسب است.

بتن اسفنجی :

بتن اسفنجی از ترکیب شن، ماسه، سیمان و آب تولید می‌شود و به دلیل فضای خالی، امکان خروج آب از آن وجود دارد. افزودنی‌هایی مانند گاز سیلیس، خاکستر بادی و سرباره باعث بهبود نفوذناپذیری و افزایش مقاومت بتن می‌شوند.بتن اسفنجی آب باران را به منابع زیرزمینی هدایت کرده و از آب‌گرفتگی معابر جلوگیری می‌کند. همچنین برای پرکردن ذخایر زیرزمینی، زیرسازی چمن و جلوگیری از یخ‌زدگی سطحی قابل استفاده است.

سرامیک خنک کننده :

پژوهشگران با الهام از طبیعت، مواد سرامیکی خنک‌کننده‌ای برای ساختمان‌های پایدار طراحی کرده‌اند که می‌تواند تحولی در این حوزه ایجاد کند.سرامیک خنک‌کننده، از خاک رس و هیدروژل ساخته شده و برای تهویه هوای داخل ساختمان کاربرد دارد. این سرامیک می‌تواند دمای محیط را تا ۶ درجه کاهش دهد.

میکروسمنت :

میکروسمنت یک پوشش دکوراتیو متشکل از سیمان، رزین، مواد افزودنی و رنگ‌دانه‌های معدنی است که برای محیط‌های داخلی و خارجی مناسب بوده و بر روی زمین، دیوار و سقف قابل اجراست. این پوشش بدون درز است، که تمیز کردن آن را آسان می‌کند. تنوع رنگ و بافت آن، محیط را خاص و متنوع کرده و به سلیقه مشتری می‌تواند مات، نیمه‌براق یا براق باشد.

فایبر سمنت برد :

فایبر سمنت برد، یا صفحات سیمانی مسلح با الیاف، ترکیبی از سیمان پرتلند، سیلیس و الیاف است. این صفحات از طریق فرآیند هات‌چک (Hatschek) تولید و به صورت هوا خشک یا با دستگاه اتوکلاو (Autoclave) عمل‌آوری می‌شوند.در ایران، به دلیل سادگی و سرمایه‌گذاری کمتر، از روش تولید Flow On نیز استفاده می‌شود.

پوشش اکسید آهن :

پوشش اکسید آهن، فناوری جدیدی در دکوراسیون است که با ترکیبات رزین پایه آب و رنگدانه‌های آهن، ظاهری جذاب و مقاوم ارائه می‌دهد. این پوشش با الهام از سبک‌های قدیمی، اما مناسب خواسته‌های مدرن، بیشتر برای پروژه‌های دکوراتیو استفاده می‌شود و ظاهری شبیه به آهن زنگ‌زده ایجاد می‌کند. علاوه بر زیبایی، این پوشش دوام و مقاومت بالایی نیز دارد.

جی اف آر سی GFRC :

بتن GFRC (بتن تقویت‌شده با الیاف شیشه) با استفاده از الیاف شیشه مقاومت کششی و خمشی بالایی دارد. این الیاف، برخلاف میلگرد، به‌صورت یکنواخت در بتن پخش شده و از ایجاد ترک‌های سطحی و ریزترک‌ها جلوگیری می‌کند.انعطاف‌پذیری بالای GFRC در تولید و اجرا، همراه با مقاومت و دوام فوق‌العاده، این متریال را برای تولید قطعات پیش‌ساخته بتنی در ابعاد و طرح‌های سفارشی ایده‌آل کرده است.

آجر هوشمند :

آجر هوشمند نوعی مصالح ساختمانی پیشرفته است که از بتن، خاک رس یا پلیمر ساخته می‌شود و ویژگی‌های خاصی فراتر از آجرهای سنتی دارد. این آجرها به شکل لگو طراحی شده‌اند تا بدون نیاز به چسب‌های اضافی به هم متصل شوند و قابلیت خودترمیمی دارند.استفاده از آجرهای هوشمند باعث افزایش سرعت ساخت و ساز می‌شود و برای ساخت ساختمان‌ها، پل‌ها و پیاده‌روها گزینه‌ای ایده‌آل است.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *